Een maakruimte voor tinkeraars van 8 tot 16 jaar om zelfstandig te maken.

 
IMG_6339.jpg
 
 

Wat?

Een laagdrempelige plek waar jonge makers terecht kunnen om zelf te werken met hoofd, hard en handen. Het is een plek waar je zelfstandig aan de slag mag. Je bedenkt zelf wat je wil maken en kan gebruik maken van verschillende materialen en gereedschappen. Er is een Tinkerprofessor aanwezig voor tips, vragen en een extra handje indien nodig.

De Tinkeraars is een project van Professor Loep, welke bestaat uit twee delen.

- Een Tinkerplek, een plek waar je kan komen maken met Hoofd, Hart & Handen, waar ruimte is voor talenten. En niet geheel onbelangrijk; waar gewerkt mag worden met echte gereedschappen en machines.
- Een lesprogramma/leerlijn, welke geschikt is voor basisonderwijs (en kinderopvang). Hierbij staat ecologie, duurzaamheid, ambacht & techniek centraal.

Voor wie? 

De Tinkerplek is ontworpen voor jonge makers van 8 - 16 jaar die zelfstandig kunnen doen en maken op een tinkermiddag. Jongere makers kunnen enkel meedoen indien er plek is, en er een ouder verzorger actief participeert. De leerlijn is geschikt voor kinderen in de basisschool leeftijd.

Hoe?

Wij geloven dat iedere maker uniek en competent is, maar het is niet altijd mogelijk om dit te kunnen uiten. Soms vanwege gebrek aan faciliteiten, soms vanwege de achtergrond en/of leefsituatie van de maker.

Daarom is het onze missie om op meerdere locaties een Tinkerplek te creëren, met ruimte voor talenten. Wij proberen dit zo laagdrempelig mogelijk te doen, waarbij wij beïnvloed worden door de volgende methodieken/modellen:

  • STEAM; dit model staat voor Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics. In onze beleving kan het ene niet zonder het andere bestaan, wat leidt tot een multidisciplinaire aanpak, waarbij we bijvoorbeeld kunst met techniek combineren.

  • Theorie Loris Malaguzzi die ervan uitgaat dat kinderen 100 talen beheersen, maar wij als volwassenen deze afnemen en hen beperken in hun ontwikkeling. Vanuit deze theorie hanteren wij de volgende pijlers:

01.

de ruimte als inspiratiebron/leraar

02.

het gaat om het proces, niet het resultaat

03.

de begeleider volgt en de maker leidt

04.

we documenteren het werk/proces.

 
 
 

Tinkeren is iets uitproberen, zonder dat je er al ervaring mee hebt.  Leren door te doen!.”

Gerdy de Kruijk | Initiatiefnemer

 
IMG_2986.JPG
 
 

Kosten:

We vragen een klein bedrag voor deelname tijdens de openingstijden van de maakruimte om iedereen een kans te geven om deel te nemen. Hiervoor kan je gebruik maken van de gereedschappen en de basismaterialen. Je kan per keer betalen, of een strippenkaart aanschaffen. Voor groepen (kinderopvang/onderwijs) gelden andere voorwaarden, neem contact op voor meer informatie via info@professorloep.nl

Daarnaast hebben we een mini winkel, waar deelnemers extra onderdelen kunnen kopen voor hun projecten of bouwpakketten kunnen kopen om direct te gebruiken.

De Tinkerplek draait voornamelijk op de vrijwillige inzet van de Tinkerprofessors. We hebben een bijdrage gekregen van Rabobank Utrecht & Initiatievenfonds Utrecht om de maakruimte op te starten. Om de middagen van de Tinkerplek te kunnen financieren hebben we o.a. een lesprogramma, welke we op basisscholen aanbieden.

 
 
 

Ready to help?

Vrijwilliger

Doneren

 
j75dVBF9Tr2ccj%cpOn3BQ.jpg